Post patetic despre cum vin ideile

Cum vin ideile

Toate informațiile sunt opinii. Unele mai cizelate, unele mai stilizate, altele mai din topor, dar opinii. Perspective omenești.

O teorie dubioasă, dar interesantă spune că revoluția industrială se datorează apariției cafelei în Europa. Cică olandezii, care au găzduit primele cafenele, iar apoi englezii, au cîștigat primul spațiu public de întîlniri și discuții în care clienții nu se îmbătau criță. Se poate spune chiar că din contra. Spațiile publice în care se comunică intens sunt focare de idei, descoperiri și inițiative.

De ce? Să ne mutăm fundul în luntrea altei teorii dubioase, care spune că dacă am trasa istoria fiecărei idei, vom observa că aceasta este una comună, extrasă dintr-o discuție. Cică toate ideile apar undeva între oameni, în procesul comunicării. Nouă poate să ne pară că suntem aleșii și să căutăm sursa ideii în propria genialitate sau în legende — baia lui Pitagora, mărul lui Newton, visul lui Mendeleev — dar cel mai probabil că și aceste descoperiri sunt rezultate ale unei discuții cu colegii.

Ce ar rezulta dacă aceste două teorii sunt valide? Că e bines ă bei cafea și că paternitatea tuturor ideilor este colectivă și în cea mai mare parte necunoscută? Mă rog. Poate.

Pe de altă parte lecția este și că ai cu atît mai multe idei cu cît comunici mai mult.

Hai să mai combinăm o dată aceste două modele teoretice. Din primul reiese că dezvoltarea este rezultatul aparițiilor unor spații de comunicare. Dacă e să ne uităm la ce se întîmplă cu internetul — cît de intens se transformă într-un sistem nervos al umanității — big bangul intelectual o să continue.

Dintr-a doua rezultă că pentru a fi un generator de idei trebuie să comunici cu cît mai mulți oameni. Dacă nu-i avem în jur, îi găsim în cărți și net. Dar îi avem în jur.

Trei exemple.

TEDx Chișinău Womens Envision

TEDx Chișinău este o inițiativă a cîtorva tineri care visează să aducă celebra conferință internațională de tehnologie, entertainment și design în Chișinău. Au obținut licența de la TED, au stabilit data marelui eveniment (7 mai 2011) și s-au apucat de treabă. Au făcut o repetiție de crăciun și a mers. Lumea a cerut un alt exercițiu de 8 martie. L-au făcut pe 5. Șase femei realizate, puternice, deștepte au împărtășit experiență și cunoștințe unui public de 200 de tineri.

Organizatorii intenționat nu au făcut publicitate evenimentului pentru că și așa erau prea multe aplicări. Da! Pe lîngă taxa de intrare de 50 de lei, pentru a participa, trebuia să aplici pe site și să faci și o scrisoare de motivare. Și să aștepți să fii selectat.

Tinerii din Chișinău sunt avizi de comunicare.

NoroVolo

Al doilea exemplu, mai străniuț. Noroc Volosatîi. Așa se numește un chioșc de E-uri și ceai de lîngă liceul Asachi. În jurul lui e un veșnic mIRC, format de băncile în formă de Π, care crează comunități. Băncile clasice formează rînduri de oameni care privesc. Băncile Π formează grupuri de oameni care comunică.

Noroc Volosatîi are deja și o Zi internațională în care a avut loc o expoziție de fotografii. În 2011 din zvonurile și planurile care se coc prin Malldove, spațiul va fi inima mai multor evenimente sociale despre care la sigur voi scrie.

iLeader

Al teilea exemplu este al tău. Fie că ești parte a blogosferei și participi la offline-uri, fie că ești membru AIESEC și ai fost la iLeader, fie că te duci des pe la Art-Labyrinth și participi și la festivalul lor, fie că ești voluntar Hai Moldova și vei ieși cu noi la 16 aprilie să facem curat în toată țara, fie că ești membru al unei echipe de CUC, fie că te aduni cu prietenii tăi, acolo unde ești și generezi idei de proiecte noi la care pui umărul, interacțiunea cu cei din jur este un izvor de împlinire pentru setea ta de viață.

Mda. Cam patetică postarea 🙂

.