Cum va arăta bulevardul Ștefan cel Mare după reparație

Primăria Chișinăului a anunțat licitația publică pentru reabilitarea străzilor Ştefan cel Mare şi Sfânt, Constantin Negruzzi şi Vasile Alecsandri, cu o lungime totală de 6.700 metri. Nici un locuitor al acestor străzi și nici un alt chișinăuean nu cunoaște cum va arăta centrul orașului lor după aceste lucrări. Primăria nu organizează consultări publice și nu publică proiectul de reconstrucție.

 

Vor fi reduse benzile de circulație pe Ștefan sau, din contra, se vor mai adăuga 2 benzi din contul trotuarelor? Va fi folosită oportunitatea finanțată de BERD pentru a îmbunătăți securitatea în trafic sau se va face doar o reparație a suprafeței, fără intervenții în planificare? Se vor adăuga piste pentru cicliști sau nu? Dacă da, se va face asta la fel de comic ca pe strada „renovată” Columna, sau se va lua în calcul experiența valoroasă a Olandei și Danemarcii la acest capitol? Pe trecerile de pietoni vor apărea insulițe de securitate și vor fi ele fizic apărate de trafic? Vor fi separate fizic benzile pentru transport public și cum anume?

 

Nu cunoaștem răspunsul la aceste întrebări și cel mai probabil, nimeni în primărie nu și le pune. Se va improviza cumva pe loc, cel mai probabil.

 

Dar de ce să fim sceptici. Nu-i exclus că renovarea acestor străzi se va face ținînd cont de bunele practici din capitalele europene care își respectă cetățenii. În acest caz vă invit să urmăriți planificarea unei intersecții-model de pe viitorul bulevard Ștefan cel Mare:

 

(filmulețul e în engleză, dar poate fi lejer înțeles și fără comentariu)

 

Protected Intersections For Bicyclists from Nick Falbo on Vimeo, via Ilie Bricicaru / Siguranța rutieră Moldova